راهنمای نهایی بازاریابی محتوا در سال 2023

یاد بگیرید که چگونه می توانید یک استراتژی بازاریابی محتوای موفق ایجاد کنید تا به شما کمک کند به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید و نرخ تبدیل را افزایش دهید.

مقدمه

مقدمه

مشتریان، سرنخ ها و مخاطبان شما محتوای ارزشمندی از کسب و کار شما می خواهند. و این محتوا باید به گونه ای به مخاطبان برسد که طبیعی و ارگانیک باشد. بازاریابی محتوا به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا این کار را انجام دهند و فرآیند جذب، تعامل و لذت بردن از بازارهای هدف شما را شرح می‌دهد.

با تقویت بازاریابی محتوای مؤثر، می توانید دقیقاً همین کار را انجام دهید - و در نتیجه، نرخ تبدیل ها را افزایش دهید، آگاهی از برند را بهبود بخشید، درآمد را افزایش دهید، خود را به عنوان یک رهبر صنعت تثبیت کنید و موارد دیگر.

چه به تازگی شروع به طراحی یک استراتژی کرده باشید و چه در حال تجدید استراتژی فعلی خود هستید، ارزیابی مجدد فرآیند و ارائه راه‌های جدید برای ایجاد و اشتراک‌گذاری محتوای مورد نظر مخاطبان هرگز ضرری ندارد. در این راهنما، موارد زیر را بررسی می کنیم:

1-بازاریابی محتوا

2-بازاریابی محتوا چیست؟

3-انواع بازاریابی محتوا

4-نمونه های بازاریابی محتوا

5-استراتژی بازاریابی محتوا


تعریف بازاریابی محتوا

تعریف بازاریابی محتوا

تعریف بازاریابی محتوا ساده است: فرآیند انتشار مطالب نوشتاری و بصری آنلاین که با هدف جذب مخاطبان بیشتر به کسب و کار شما انجام می شود. اینها می توانند شامل پست های وبلاگ، صفحات، کتاب های الکترونیکی، اینفوگرافیک ها، ویدئوها و موارد دیگر باشند.

با این حال، بازاریابی محتوا فقط انتشار یک محتوا و امید به یافتن آن توسط مردم نیست. منظور این است که صفحات، ویدیوها، کتاب‌های الکترونیکی و پست‌های خود را به طور هدفمند برای مخاطبان هدف خود تنظیم کنید تا آنها شما را پیدا کنند.

امروزه، استراتژی‌های بازاریابی برون‌گرا به اندازه گذشته در ایجاد طنین و تبدیل به اعضای مخاطب مؤثر نیستند.

امروزه، محتوای شما باید به گونه ای به مخاطبان شما برسد که احساس طبیعی داشته باشد. یک روش معمول برای انجام این کار، ایجاد یک روایت برای محتوای خود یا گفتن یک داستان است. با انجام این کار، محتوای شما معتبرتر، جذاب تر و متناسب با مخاطبان شما احساس می شود.

بنابراین، چه چیزی بازاریابی محتوا را تعریف می کند؟


بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا فرآیند برنامه ریزی، ایجاد، توزیع، اشتراک گذاری و انتشار محتوا از طریق کانال هایی مانند رسانه های اجتماعی، وبلاگ ها، وب سایت ها، پادکست ها، برنامه ها، بیانیه های مطبوعاتی، نشریات چاپی و غیره است. هدف، دستیابی به مخاطبان هدف و افزایش آگاهی از برند، فروش، تعامل و وفاداری است.

چرا بازاریابی محتوا مهم است؟

-به سرنخ ها و مشتریان بالقوه خود در مورد محصولات و خدماتی که ارائه می دهید آموزش دهید
-افزایش نرخ تبدیل
-روابطی بین مشتریان و کسب و کار خود ایجاد کنید که منجر به افزایش وفاداری شود
-به مخاطبان خود نشان دهید که چگونه محصولات و خدمات شما چالش های آنها را حل می کند
-در اطراف برند خود حس اعتماد ایجاد کنید


حال بیایید انواع مختلف بازاریابی محتوا را بررسی کنیم.


انواع بازاریابی محتوا

انواع بازاریابی محتوا

انواع مختلفی از بازاریابی محتوا وجود دارد که می توانید آنها را در استراتژی خود بگنجانید . در اینجا برخی از رایج ترین آنها آورده شده است:

1. بازاریابی محتوای آنلاین

بازاریابی محتوای آنلاین به هر مطلبی که به صورت آنلاین منتشر می کنید اشاره دارد، اما به طور خاص به صفحات وب شما اشاره دارد. یک استراتژی قوی بازاریابی محتوای آنلاین به شما کمک می کند در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) رتبه بالاتری داشته باشید و در زمان مناسب شما را در مقابل مخاطب مناسب قرار دهید.

2. بازاریابی محتوای رسانه های اجتماعی

با بیش از 4.2 میلیارد کاربر جهانی رسانه های اجتماعی، به راحتی می توان درک کرد که چرا بسیاری از مشاغل در بازاریابی رسانه های اجتماعی سرمایه گذاری می کنند. تعدادی پلتفرم (مانند فیس بوک، اینستاگرام، پینترست، لینکدین، اسنپ چت) برای کار کردن و چندین روش برای ایجاد و اشتراک گذاری محتوا در هر یک از آنها (مانند عکس ها، ویدیوهای زنده، ویدیوهای از پیش ضبط شده، داستان ها) وجود دارد.

3. بازاریابی محتوای اینفوگرافیک

اینفوگرافیک ها محتوا، اطلاعات و داده ها را در قالب گرافیکی و قابل درک نمایش می دهند. اینفوگرافیک ها با ترکیبی از جمله بندی ساده، عبارات کوتاه و تصاویر واضح راهی عالی برای برقراری ارتباط موثر با محتوای شما هستند. اگر می‌خواهید یک موضوع آموزشی و یا علمی و خبری پیچیده را بسادگی نمایش دهید تا همه مخاطبان بتوانند آن را درک کنند، این روش به خوبی کار می‌کنند.

4. بازاریابی محتوای وبلاگ

وبلاگ ها نوع قدرتمندی از محتوای ورودی هستند و از نظر هدف و موضوع، امکان خلاقیت زیادی را فراهم می کنند. با یک وبلاگ، می توانید کارهایی مانند تبلیغ سایر محتوای داخلی و خارجی و مقالات وبلاگ از طریق پیوندها، اضافه کردن دکمه های اشتراک گذاری اجتماعی و ترکیب اطلاعات محصول را انجام دهید.

5. بازاریابی محتوای پادکست

بیش از 60 میلیون نفر در پلتفرم های Spotify و Apple Podcasts به پادکست گوش می دهند. به همین دلیل، بسیاری از مشاغل و رسانه ها شروع به ایجاد و اشتراک گذاری پادکست های خود کرده اند.

پادکست ها خلاقیت زیادی را به وجود می آورند زیرا می توانند در مورد هر موضوعی که انتخاب می کنید باشد. به‌علاوه، شما عوامل دیگری مرتبط با پادکست را تعیین می‌کنید، مانند نوع، قسمت، گوینده، دسته بندی و غیره .

6. بازاریابی محتوای ویدیویی

بر اساس تحقیقات (Wyzowl) ، 73 درصد از مصرف کنندگان می گویند که ترجیح می دهند از طریق ویدئو در مورد محصول یا خدمات یک برند بیاموزند. علاوه بر این، بازاریابی ویدئویی می‌تواند تبدیل‌ها را افزایش دهد، بازگشت سرمایه را بهبود بخشد و به شما در ایجاد روابط با اعضای مخاطب کمک کند. می‌توانید محتوای ویدیویی خود را در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، صفحات فرود یا در وب‌سایت یک بازاریاب مشترک به اشتراک بگذارید.

6. بازاریابی محتوای تبلیغاتی پولی

تبلیغات پولی می‌تواند به شما کمک کند تا به مخاطبان گسترده‌ای دست پیدا کنید و به شما این امکان را می‌دهد که خود را در همه مکان‌هایی که می‌خواهید دیده شوند، قرار دهید - تبلیغات پولی به‌ویژه زمانی که با بازاریابی ورودی همراه می‌شوند سودمند هستند. مکان های زیادی وجود دارد که می توانید تبلیغات پولی را به اشتراک بگذارید، از جمله در رسانه های اجتماعی، صفحات فرود، بنرها و محتوای حمایت شده.

 

در مرحله بعد، بیایید به چند نمونه بازاریابی محتوا نگاه کنیم که با آن نوع بازاریابی محتوایی مرتبط است که به تازگی بررسی کردیم.


نمونه های بازاریابی محتوا

نمونه های بازاریابی محتوا

مثال‌های زیر به شما درک بهتری از اینکه چگونه می‌توانید محتوا را در استراتژی بازاریابی بزرگ‌تر خود بگنجانید، به شما می‌دهد.

 

1. نمونه ای از بازاریابی محتوای اینستاگرام

2. نمونه ای از بازاریابی محتوای اینفوگرافیک

3. نمونه ای از بازاریابی محتوای وبلاگ

4. نمونه ای از بازاریابی محتوای پادکست

5. نمونه ای از بازاریابی محتوای ویدیویی

6. نمونه ای از بازاریابی محتوای تبلیغاتی پولی

7. نمونه ای از بازاریابی محتوای توییتر

8. نمونه ای از بازاریابی محتوای TikTok

9. نمونه ای از بازاریابی محتوای ویروسی


استراتژی بازاریابی محتوا

استراتژی بازاریابی محتوا

شما می توانید در مورد استراتژی بازاریابی محتوای خود مانند برنامه بازاریابی محتوای خود فکر کنید - بیایید به مراحلی که می خواهید برای ایجاد یک استراتژی موثر انجام دهید، بیایید.

 

1. اهداف هوشمندانه را تعیین کنید.

اولین بخش از استراتژی بازاریابی محتوا، تعیین اهداف هوشمندانه است. اینها باید مختص کسب و کار شما باشند – احتمالاً مکمل اهداف بازاریابی و شرکت شما هستند.

در اینجا چند نمونه از اهداف هوشمندانه آورده شده است:

-آگاهی از برند را بهبود بخشید
-افزایش درآمد
-نرخ تبدیل ها را افزایش دهید
-بهبود وفاداری به برند
-تعامل مشتری را افزایش دهید
-ایجاد ارتباط و اعتماد بین مشتریان بالقوه و مشتریان
-جذب شرکای استراتژیک

 

2. KPI های خود را تعیین کنید.

در مرحله بعد، شاخص های کلیدی عملکرد (Key Performance Indicators) را برای اهداف  هوشمند خود تنظیم کنید. KPI ها نقاط داده قابل اندازه گیری هستند که می توانید از آنها برای اندازه گیری عملکرد واقعی خود در برابر هدف خود استفاده کنید.

هدف هوشمند kpi مرتبط
آگاهی از برند ترافیک سایت، فالوورهای رسانه های اجتماعی، ثبت نام اشتراک، منشن (توسط مشتریان و شرکا)
درآمد فروش روزانه، ترافیک سایت
تبدیل ها نرخ تبدیل، نرخ رها شدن سبد خرید، روند نرخ حمل و نقل مرتبط، روند قیمت رقابتی
وفاداری به برند مشتریان بازگشتی، مروجین، بررسی محصول، ارجاعات
تعامل با مشتری لایک، اشتراک گذاری، فالو، منشن، بک لینک
ارتباط و اعتماد مشتریان بازگشتی، مروجین، فالوورها، منشن 
شرکای استراتژیک مشارکت های جدید، منشن ها، بک لینک ها

 

3. در مورد نوع محتوا تصمیم بگیرید.

در مرحله بعد، نوع محتوایی را که ایجاد می کنید انتخاب کنید. برای انجام این کار، با فکر کردن به مخاطبان هدف و شخصیت های خریدار شروع کنید.

به سوالات زیر در مورد مخاطبان هدف خود پاسخ دهید تا به شما کمک کند تا انواع محتوای مناسب را برای آنها محدود کنید:

-آنها از شما چه میخواهند؟
-آنها به دنبال غلبه بر چه چالش هایی هستند؟
-چرا آنها به محصول یا خدمات شما نیاز دارند؟
-چگونه می توانید به موفقیت آنها کمک کنید؟
-وقت خود را کجا می گذرانند؟


سپس، نگاهی به انواع مختلف محتوایی که قبلاً بررسی کردیم بیندازید تا تصمیم بگیرید کدام نوع محتوا را ایجاد می کنید.

 

4. کانال های محتوای خود را انتخاب کنید.

وقتی در مورد نوع محتوایی که با آن بازاریابی می کنید تصمیم گرفتید، وقت آن است که کانال های محتوای خاص خود را انتخاب کنید. محتوای خود را کجا به اشتراک می گذارید؟

برای برخی از انواع محتوا، کانالی که باید با آن کار کنید واضح است. به عنوان مثال، اگر محتوای فیس بوک ایجاد می کنید، کانال شما خود پلت فرم اجتماعی خواهد بود.

 

5. بودجه تعیین کنید.

حالا، بودجه خود را تنظیم کنید. در مورد نوع محتوایی که ایجاد می کنید و کانال هایی که آن محتوا را بازاریابی می کنید فکر کنید.

سپس برای تعیین بودجه خود سوالات زیر را از خود بپرسید:

آیا برای ایجاد محتوا نیاز به خرید نرم‌افزار یا فناوری دارید (مانند نرم‌افزار طراحی گرافیک مانند Adobe Photoshop، اشتراک Canva، دوربینی برای گرفتن عکس‌ها و فیلم‌های با کیفیت بالا)؟
آیا نیاز به استخدام بازاریاب یا طراح محتوا (مانند هنرمندان، نویسندگان، ویراستاران، طراحان) دارید؟
آیا نیاز به پرداخت هزینه برای فضای تبلیغاتی دارید؟
آیا برای تقویت یا اندازه گیری نوع خاص محتوای خود به ابزار یا منابع خاصی نیاز دارید؟
توجه داشته باشید که پاسخ‌های شما چگونه بر بودجه شما تأثیر می‌گذارد. چه افزایش یا کاهش در مورد آنچه قبلاً تخمین زده‌اید.

 

6. ایجاد و توزیع محتوا.

محتوای خود را ایجاد و توزیع کنید تا مخاطبان شما بتوانند آن را مصرف کنند. برای اطمینان از اینکه به طور مداوم محتوا تولید می کنید و آن را بین مشتریان احتمالی و مشتریان خود به اشتراک می گذارید، از یک تقویم رسانه های اجتماعی یا یک تقویم محتوای سرمقاله استفاده کنید.

این به تیم شما کمک می‌کند تا از تمام محتوایی که ایجاد می‌شود مطلع باشد و همچنین به شما امکان می‌دهد آن را زودتر از موعد برنامه‌ریزی کنید.

از یک تقویم سرمقاله رایگان برای برنامه‌ریزی و بهینه‌سازی تمام محتوای بازاریابی خود استفاده کنید تا به شما در افزایش نرخ تبدیل کمک کند.

 

7. تجزیه و تحلیل و اندازه گیری نتایج.

در نهایت، نتایج خود را تجزیه و تحلیل و اندازه گیری کنید تا بتوانید تغییرات لازم را برای افزایش تلاش های بازاریابی محتوای خود و دستیابی به مخاطبان بیشتری ایجاد کنید.

برای تعیین موفقیت استراتژی بازاریابی محتوای خود، به اهداف هوشمند و KPI خود نگاه کنید. آیا به اهداف و KPI های خود دست یافتید؟ آیا نزدیک بود به آنها برسید، یا از نظر تخمینی ناامید بودید؟

حال، چگونه می توانید از موثر بودن استراتژی خود اطمینان حاصل کنید؟ بیایید دریابیم.


ویژگی های بازاریابی محتوای موثر

ویژگی های بازاریابی محتوای موثر

با وجود شرکت‌های بسیار زیادی که محتوا را به صورت آنلاین تولید و منتشر می‌کنند، عملکردی فراتر از استاندارد صنعت تان ضروری است. باید  تلاش کنید تا معیارهای زیر را برآورده کند تا اطمینان حاصل کنید که محتوای شما نیازهای مخاطبان و سایر خوانندگان را برآورده می کند.

شما می توانید نتایج مشابهی را برای شرکت خود بدست آورید اگر محتوای شما:

 

1. ارزشی فراتر از پیشنهادات محصول شما ارائه می دهد.

بازاریابی محتوا فقط به اشتراک گذاشتن فضایل محصولات شما برای جذب خوانندگان برای تبدیل شدن به مشتری نیست. ارائه ارزشی که به مشتریان شما برای انجام کاری کارآمدتر، مانند سودآورتر کردن کسب و کارشان یا کوتاه کردن روال صبحگاهی آنها، قدرت می دهد، مهم است.

در هر صورت، سعی کنید محتوایی ایجاد کنید که راه حلی برای فوری ترین نیازهای مشتری شما ارائه دهد. محصول شما ممکن است یک راه حل باشد، اما اگر صریحاً یک صفحه محصول را نمی نویسید، فقط در صورت منطقی بودن باید از ذکر محصول استفاده کنید.

در پست وبلاگ Curlsmith، (برند مراقبت از مو) به خوانندگان کمک می کند تا بفهمند چگونه می توانند به تعادل مناسب بین محصولات با پروتئین و رطوبت بالا برسند. تا انتها به محصولات خود اشاره نمی کند، در عوض ابتدا به خواننده آموزش می دهد.

 

2. مرحله سفر خرید خاص خوانندگان را هدف قرار می دهد.

ارائه ارزش و پاسخ به نیازهای مشتری تنها بخشی از داستان است. در هر قسمت از محتوا، باید مرحله سفر خریدار خاص مشتریان خود را نیز هدف قرار دهید.

به طور کلی، سه مرحله از سفر خریدار وجود دارد: آگاهی، توجه و تصمیم. در مرحله آگاهی، خریداران همچنان در حال تحقیق در مورد موضوع خود هستند. در مرحله بررسی، آنها در حال تحقیق در مورد راه حل ها هستند. در مرحله تصمیم گیری، آنها در حال انتخاب یک ارائه دهنده هستند.

اگر در حال نوشتن یک "[X] چیست؟" هستید، پس آن شخصی که آن مقاله را می خواند، احتمالاً آماده تصمیم گیری در مورد ارائه دهنده خود نیست. آنها هنوز در مرحله آگاهی هستند و تحقیقات را تکمیل می کنند تا بتوانند بفهمند چه کسی راه حلی ارائه می دهد.

برعکس، اگر در حال نوشتن یک صفحه محصول هستید، خواننده ای که از آن صفحه بازدید می کند قبلاً در مورد محصولات بالقوه تحقیق کرده و شما را به عنوان ارائه دهنده احتمالی یافته است. این بدان معناست که شما باید محصول خود را در هر مرحله ارائه دهید، ارزش پیشنهادی خود را تکرار کنید و خود را از رقبا متمایز کنید. شما نباید از با ارزش ترین ویژگی های محصولات خود خجالت بکشید.

 

3. صدا و تصویر برند ثابتی را نشان می دهد.

مهم نیست که یک پست وبلاگ، صفحه وب یا کتاب الکترونیکی ایجاد می کنید، بازدیدکنندگان شما باید بتوانند بلافاصله پس از مصرف محتوای شما بگویند که شما چه کسی هستید. برند شما نباید طوری به نظر برسد که گویی ده نفر مختلف برای شما می نویسند، حتی اگر اینطور باشد.

به همین دلیل ایجاد یک راهنمای سبک نوشتاری و یک راهنمای سبک برند بسیار مهم است. هر دوی این اسناد تضمین می کنند که:

تصاویر بصری برند شما در همه پلتفرم ها و دستگاه ها یکسان به نظر می رسد.
لحن و صدای برند شما در تمام ارتباطات نوشتاری یکسان به نظر می رسد.
هنگامی که هر دوی اینها را ایجاد کردید، آنها را هم به نویسندگان محتوای خود و هم برای طراحان مستقل یا داخلی خود منتشر کنید. انتشارات بازاریابی محتوای شما بسیار منسجم‌تر و منسجم‌تر خواهد بود، که باعث می‌شود خوانندگان به عنوان یک منبع به سراغ شما بروند و شما را شیک‌تر و حرفه‌ای‌تر نشان دهند.

 

4. به موقع و جذاب است.

آیا مشتریان شما معمولاً در ابتدای سال برنامه ریزی مالی خود را انجام می دهند؟ اگر یک استارت آپ مالی هستید، ممکن است در ژانویه یک پست وبلاگی در مورد بودجه بندی فصل به فصل منتشر کنید تا از اشتباهات اداری جلوگیری کنید و از هزینه های بیش از حد جلوگیری کنید.

در پایان پست، ممکن است درخواستی برای بررسی نرم افزار خود وارد کنید، یا کاربران را به قالبی هدایت کنید که می توانند پس از ارائه ایمیل خود دانلود کنند.

این یکی از نمونه های بازاریابی محتوا است که به موقع و جذاب است. اگر الگوهای رفتاری و هزینه‌های مشتری خود را در طول سال می‌شناسید، سرمایه‌گذاری بر روی آن بسیار مهم است. پست‌ها و پیشنهادات وبلاگ را منتشر کنید که آنها را در زمان مناسب جذب کند و به نیازهای فوری آنها پاسخ دهد. بعداً از شرکت‌هایی که محتوای مشابه منتشر می‌کنند جلوتر خواهید بود – و اغلب، اولین بودن تنها چیزی است که برای جلب مشتری نیاز دارید.


مخاطبان هدف خود را با بازاریابی محتوا درگیر کنید

مخاطبان هدف خود را با بازاریابی محتوا درگیر کنید

با بازاریابی محتوای موثر، می توانید به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنید و تبدیل ها را افزایش دهید. راه های مختلفی برای بازاریابی محتوا برای افزایش درآمد، افزایش آگاهی و شناخت برند و ایجاد روابط با مشتریان بالقوه وجود دارد.

و فراموش نکنید که از هر محتوایی که ایجاد می کنید ارزش بیشتری استخراج کنید.

برای شروع، تعیین کنید که کدام نوع محتوا برای کسب و کار و مخاطبان شما بهترین کار را دارد و یک استراتژی بازاریابی محتوا ایجاد کنید تا از امروز شروع به افزایش سود خود کنید.


مقاله قبلیراهنمای جامع گوگل آنالیتیکس
مقاله بعدی
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه